Slider

Merkkihöskä - POISTA AJASTUS

tiistai 1. toukokuuta 2018

Merkkilaukkuihin ja muihin brändituotteisiin kuluttaminen on vahvasti ihmisiä jakava asia, sen joko ymmärtää tai ei. Itse kuulun siihen ryhmään joka on valmis laittamaan suuriakin rahasummia merkkilaukkuihin tai takkeihin ja vastaaviin. Olen kuitenkin hyvin tietoinen maksavani myös siitä merkistä - enhän minä merkittömästä vastaavasta tuotteesta varmasti muuten semmoisia hintoja maksaisi. Merkitön on tuntematon, eikä tuntemattomaan voi luottaa. Mistä minä tiedän mistä maksan tuotteessa, jos sen valmistaja ei sano minulle mitään. Merkkituotteita ostaessani tiedän mitä odottaa ja tiedän myös miten toimia, jos tuote ei vastaakaan odotuksia.
Hinta ei takaa laatua, mutta oman kokemukseni perusteella ne kulkevat usein käsi kädessä. Kulutin esimerkiksi useamman lompakon rikki lyhyessä ajassa, sitten ostin Vuittonin lompakon joka on yhä priimakunnossa neljä vuotta myöhemmin. En sano ettei yksikään halvempi lompakko kestäisi neljää vuotta, tai että kaikki kalliit lompakot kestäisivät ikuisesti, mutta oman kokemukseni perusteella kalliimpi on myös ollut laadukkaampi.
Monet luksusmerkit toki valmistavat myös tuotteita, jotka ovat mielestäni yksinkertaisesti rumia ja joista en koskaan maksaisi senttiäkään. Olen kuitenkin valmis maksamaan kauniista ja laadukkaasti valmistetuista tuotteista, merkin tarjoamista palveluista sekä merkin imagosta. Se että minulla on merkkituotteita ei tee minusta mitenkään parempaa kuin muista ihmisistä, mutta se tuo minulle itselleni paremman mielen. Tämä kuitenkin on juuri sellainen asia, jonka joko ymmärtää tai ei. Jos sitä ei ymmärrä (mikä on ihan ok, kunhan antaa kaikkien tehdä mitä lystää), niin sitä ei ymmärrä, eikä silloin yleensä mikään selittäminen auta.
Tämä oli hyvin kirjoitettu teksti ja on ihan hyvä välillä pysähtyä miettimään miksi jonkin tuotteen haluaa tai miksi siitä on valmis rahaa maksamaan. Ehkä tärkeintä onkin se, että tiedostaa maksavansa merkistä ja itse päättää onko merkki rahan arvoinen. Tämä kappale jäi kuitenkin mua vaivaamaan: "Mutta en voi kieltää, ettenkö olisi ollut aika monttu auki, kun teininä kesätöissä työkaveri kertoi käyttävänsä kaikki palkkarahansa kalliiseen laukkuun. Puhumattakaan siitä, kun näitä esitellään blogeissa. Ihan kuin kalliit merkkituotteilla saisi elämästä korkeatasoista high lifea ja blogista sitä myötä myös." Itse olin juurikin sellainen henkilö, joka 14-vuotiaana säästi kaikki taskurahansa ja lahjaksi saaneet setelinsä ostaakseen synttärilahjaksi itselleen Vuittonin laukun. Laukku oli minusta kaunis, enkä nähnyt mitään syytä olla sitä ostamasta. Tiesin myös jo tuolloin laukkujen hintojen mahdollisesta sijoitusarvosta. Nyt 5 vuotta myöhemmin jos laukun myisin, niin tekisin sillä todennäköisesti muutaman satasen voittoa. Ja kyllä, juuri tänään julkaisin postauksen mun kolmesta luksuslaukusta, osana postaussarjaa mun kaikista laukuistani. Multa lukijat olivat pyytäneet postausta mun laukuista, joten siksi postaussarjan toteutin. Tarkoitus ei ollut mitenkään leuhkia tuotteillani tai yrittää esittää elämääni jotenkin hulppeampana kuin se on. Tarkoituksena on vain jakaa se tieto ja kokemus mitä mulla on tuotteista. Ehkä joku muukin on harkinnut juuri sen saman laukun ostamista, tai tykkää vaan niistä lukea. Itse rakastan käsilaukkuja, sekä 'slg'-tuotteita, joten voin käyttää tunteja lukiessani postauksia erilaisten laukkujen materiaaleista ja muodoista tai katsoa youtubesta arvosteluja ja vertailuja. Mun mielestä olisi hyvin tylsää, jos näitä luksuslaukkuja ei blogeissa esiteltäisi. Kaikki luksusostokseni myös perustuvat yleensä pitkään selvitykseen ja monien arvosteluiden lukemiseen sekä katsomiseen. En koskaan osta näitä tuotteita hetken mielijohteesta, vaan esimerkiksi Mulberryn laukkuani ihailin jopa kaksi vuotta. Katsoin jokaisen Youtubesta löytäneeni videon laukusta ja luin kaikki blogiarvostelut, jotka silmiini sattuivat. Käyttäjien arvostelut kertovat tuotteesta yleensä paljon enemmän kuin myyjän kehut tai tyhjän mallikappaleen hipelöinti.
Yleisesti merkeissä kiinnostaa yleensä niiden historia sekä persoona. Persoonaton merkki on tylsä, eikä sellaista jaksa seurata tai tukea. Mulle esimerkiksi H&M on persoonaton, sillä merkillä ei ole omaa selkeää tyyliä tai linjaa. Toki jotkut juuri pitävät näistä "persoonattomista" merkeistä (ei välttämättä persoonaton yksittäinen vaate, mutta yleinen tyylilinja puuttuu). Oma suosikki vaatemerkkini on Jack Wills, joka on englantilainen astetta hintavampi high street merkki. Merkki pysyy sesongista toiseen hyvin uskollisena omalle tyylilleen, ryntäilemättä turhaan jokaisen trendin perässä. Vuosia sitten ostamani vaatteet yhdistyvät merkin viimeisinpiin vaatteisiin saumattomasti ja itse tunnistaisin brändin tyylin missä vain. Vaikka tuotteissa olisikin hiukan lisää hintaa sen pienen logon tähden, niin se ei minua haittaa. Merkki on suomessa tuntematon ja hyvin huomaamaton, mutta en pukeudukaan siihen statuksen vaan sen vaatteiden tähden.
Tiivistettynä mielipiteeni: merkkituotteet ovat elämäntapa ja harrastus - kallis semmoinen, mutta onpahan jokaisen oma asiansa mihin rahansa tahtoo pistää. On kuitenkin hyvä toisinaan pysähtyä kertamaan omia arvojaan ja kulutustottumuksiaan, mutta mikäli merkeistä tahtoo maksaa, niin ei siinä mitään pahaa pitäisi olla. Ja jos vielä tiivistelmään saisin yhden pointin lisätä, niin usein brändien imago ei ole vain sen itse luoma, vaan myös sen asiakkaiden. Imagoa luodaan sen perusteella, ketkä brändiä käyttävät, mutta myös sen perusteella mitä he siitä sanovat. Tässä aikaisemmassa kommentissa viitattiin H&M:män imagoon huonolaatuisena merkkinä. Sekin on varmasti käyttäjien aikaansaama ajatus, sillä tuskin ketju lähtisi ajatuksella itseään markkinoimaan. On kuitenkin hassua, miten samaan perheeseen kuuluvia COS:sia ja &OtherStories:sia pidetään yleisesti niin hyvälaatuisina. Kyseessä on tosiaan sama H&M Group johon merkit kuuluvat, joten luulisi vaatteiden tulevan samoilta tehtailta? Tästä mulla ei kuitenkaan oo varmuutta, mutta sekin ois kiva tietää.
Mutta joo, sainpas nyt oman mielipiteeni jossain määrin ilmaistua, vaikka kilometrin mittainen tästä varmaan tulikin. Aihe on vaan semmoinen josta voisin puhua päivät ja pitkät! Mukavaa alkavaa viikkoa sulle :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan