Slider

21 faktaa 21-vuotiaasta

sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

Täytän tänään 21 ja sen kunniaksi päätin kertoa teille 21 faktaa minusta. Toivottavasti opitte jotain uutta!

Sara V 21 V 5 1. Olen luihuinen - lapsena tämä fakta kiukutti minua kovasti ja tahdoin tietenkin olla Rohkelikko. Nykyään olen kuitenkin sujut asian kanssa ja hyvin ylpeä tupani edustamista piirteistä.

2. Lapsuuden idolini oli kirjailija Eoin Colfer ja tapasin hänet kirjamessuilla 2013. Annoin Colferille kirjeen, johon olin jättänyt myös varmuuden varalta oman osoitteeni. Pari viikkoa tapaamisen jälkeen sain postissa postikortin, sekä Artemis Fowl 10 vuotta limited edition keräilykappale kirjan Colferin nimikirjoituksella varustettuna. Se on oikeasti yksi eniten tunnearvoa omaavista tavaroistani.

3. Ensimmäinen sana jonka opin kirjoittamaan oman nimeni jälkeen oli rosebud. Tietäjät tietää.

4. Olen joko hyvin kilpailullinen tai sitten en edes yritä. Yleensä kuitenkin otan kilpailun hyvin tosissani. Syytän tästä sitä, että olen nuorin lapsi ja minulla on useampi vuosi ikäeroa sisaruksiini. He siis osasivat ja tiesivät lapsena enemmän, joten minulla oli kova tahto näyttää osaavani jotain.

5. Minulla on "aukko-fobia", jos sinulla on tämä, niin varmasti tiedät mistä puhun ja jos et tiedä niin googlaa. Jos nään tai edes ajattelen aukkoja, niin mua alkaa itkettämään ja oksettamaan ja tuntuu, että tahdon raapia mun ihoni irti päästäkseni eroon siitä fiiliksestä. En edes tahdo kirjoittaa niistä enemää. Aukkojen lisäksi myös lääkeneulat kuten rokoteneulat aiheuttaa mulle kauhua ja hämähäkit tai ötökät eivät ole isoimpia ystäviäni. Mutta pahinta maailmassa on aukot.

Sara V 21 V
6. Mun huumori on basically memes and puns. Mulla on ikävä vine-sovellusta ja sen tuomia klassikoita. Sarkasmi ja ironia on kanssa vahvoilla.

7. Sain ensimmäisen videokamerani syntymäpäivälahjaksi kun täytin 10. Tuolloin kamera kulki kädessäni kaiken aikaa ja kuvasin paljon "vlogeja", tietämättä tietenkään silloin mitä ne olivat. Joskus kuvasin mitä tehtiin kavereiden kanssa, joskus ihan vaan tein läksyjä tai luin kirjaa, joskus puhuin jostain asiasta kameralle ja tein myös Italiasta matkavlogin. Vlogi on kuvattu Laigueglian kylässä, jossa kävimme lapsena useimpina kesinä. Nauhan alussa kävelen vlogaajamaisesti kylän ympäri ja esittelen kaikki paikat tyyliin "tuolta sain mun ekat bikinit kun olin 7" ja "tuolta saa spiderman jäätelöä". Ehkä onnekseni en tuolloin tiennyt mikä on vlogi, tai että YouTubeen voi ylipäätänsä itse ladata videoita, eivätkä ne musiikkivideot tai hassut eläinvideot vaan ole siellä selittämättömästä syystä.

8. Lapsena lemppari tv-ohjelmani olivat Sherlock Holmes (koira), Kolme muskettikoiraa ja Jules Vernen kirjoihin perustuva Phileas Fogg (sekä tietenkin muumit). Ajattelin olevani erittäin älykäs lapsi, sillä kaikki suosikkini perustuivat kirjallisuuden klassikoihin.

9. Kuuntelen todella paljon musiikkia ja suurin osa kuuntelemastani musiikista on indie/underground musaa. Saatan toisinaan käyttää tunteja uuden musiikin etsimiseen ja yleensä käytän youtubea siihen. Aivan parasta on, kun löytää uuden bändin, jonka kanavalla on alle 10 tuhatta tilaajaa, ja jonka facebookista kukaan tuttu ei ole tykännyt. Vaikka toisaalta en tykkää siitä "oikeat fanit oli täällä ensin" niin onhan se nyt mahtavaa löytää jotain ihan ensimmäisenä.

Sara V 21 V 3
10. Olin lapsena kova repimään irti kaikkia hitusenkin heiluvia hampaitani. Revin siis myös mun kulmahampaat pois heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen. Yläkaareni oli kuitenkin niin pieni, etteivät ne mahtuneet kasvamaan takaisin. Mulla oli siis kiinteät hammasraudat kolmosesta tai nelosesta seiskaan tai kasiin. Muistaakseni ne oli mulla 4/5 vuotta, eli tyypillistä pidempään. Senkin jälkeen käytin vielä öisin hammasrautoja. Kulmahampaat mulle ilmestyi kokonaan vasta tuolloin seiskaluokalla, joten siihen saakka olin harvahammas.

11. Ensimmäinen työpaikkani oli kesätyö Linnanmäellä kesällä 2016. En ikinä menisi lintsille takaisin töihin, mutta en ikinä myöskään vaihtaisi sitä kokemusta pois. Vaikka työ siellä oli hirveää ja päivät pitkiä, niin sain sieltä niin paljon hyviä muistoja ja ihana ystäviä, joista en olisi valmis luopumaan.

12. Mun lempivärini on aina ollut punainen ja sen eri sävyt. Tämä ei liene ihme, sillä meillä on kotona todella paljon punaista myös huonekaluissa ja se on kannattamamme jalkapallojoukkueen Arsenalin väri. Nauran usein sille, että jos menemme vaikka syömään vanhempieni kanssa, on meillä tyypillisesti kaikilla yllä jotain punaista. EDIT: Näitä kuvia katsoessa ei jotenkin yhtään ihmetytä, että punainen on ollut lapsesta saakka mun lempiväri... Mulla ei oo ilmeisesti ollut mitään muuuta kuin punaista päällä ja punaista mun huoneessa. Huomatkaa myös, että mulla on tässä yllä ja alla eri haalarit ja eri pipot, mutta punainen ja dalmatialaiset vaan rulaa.

13. Jos mun pitäisi mainita ketä tv-sarjojen hahmoa muistutan eniten, niin sanoisin varmaankin Gossip Girlin Blair Waldorf. Tosin astetta realistisempi Blair Waldorf.

14. Peppi Pitkätossun takia olen pienestä pitäen haaveillut joku päivä vaan herääväni ja löytäväni jääkaapista täytekakun, jota voisin syödä suoraan lusikalla aamupalaksi. Aika yksinkertainen juttu sinänsä ja onhan sitä kakkua tullut juhlien jälkeen aamupalaksi syötyä, mutta aina nätisti paloiteltuna eikä suoraan lusikalla kakusta. Sitäpaitsi täytekakkua meillä on nykyään niin harvoin, ja tämän unelman toteuttamiseen tarvittaisiin nimenomaan kermavaahdolla kuorrutettu täytekakku, jossa olisi kerrosten välissä vadelmahilloa ja lisää kermavaahtoa.
Sara V 21 V 4
15. Olen henkisesti aivan mummo. Eräs ystäväni kerran kysyi, synnyinkö minä 40-vuotiaana. En voinut kiistää väitettä. Olen siis nyt todellisuudessa 61 tai ehkä enemmänkin. Mun mielestä ihanaa elämää on olla kotona, katsoa Downton Abbeya tai Neiti Marplea, neuloa villasukkia ja -paitoja, kuunnella vinlyylejä ja silitellä lemmikkejä. Jopa penkkariajelun jälkeen tulin kotiin, hain pizzan ja käperryin sohvan alle Downtonin seuraan. Wild.

16. Sain 3- tai 4-vuotiaana perhepäivähoitajaltani julisteen, jossa Chihuahua istui heinäkasan päällä kottikärryissä. Tämä juliste sytytti mun lakkaamattoman rakkauden chihuja kohtaan. Olen haaveillut chihusta tuosta päivästä lähtien. Kolmosella sain Nintendon ja siihen nintendogsin. Ensimmäinen koirani oli Tryffeli niminen vaalea lyhytkarvainen chihu. Olin henkisesti niin kiintynyt tuohon olemattomaan koiraan, ja jonain päivänä Tryffelistä tulee vielä totta! Niin ja siis mun äitini muuten rikkoi vahingossa tuon manian aloittaneen julisteen. Tulin kotiin koulusta ja taisin vähän itkeä, vaikka ikää olikin jo vähintään 12 vuotta.

17. Minulla on todella hyvä muisti ja osittain sen takia olen aina pärjännyt todella hyvin koulussa. Muistini on hyvin auditiivinen, eli muistan hyvin suuren osan siitä, mitä kuulen ja minulle sanotaan. Jos siis ikinä sanon sinun sanoneen tai luvanneen jotain, niin se on myös totuus. Koulussa tästä oli tosiaan hyötyä, sillä muistin paljolti opettajan puheet tunnilta. Uusia kieliä ja sanoja opetellessa saatan muistaa sanasta aluksi vaan miltä se kuulosti; oliko siinä suhinaa, tai kenties o-soundi? Muistan myös hyvin paljon asioita ajoilta ennen koulua, myös sellaisia, joita kukaan muu ei tunnu enää muistavan.

Sara V 21 V 6
18. Rakastan kermavaahtoa ja se sopii mielestäni kaikkeen. Kermavaahto ja kakut, kermavaahto piirakan kanssa ja kermavaahto irtokarkkien dippinä. Vanhat autot, hedelmänaperot ja susupalat on mun lemppareita kermavaahtoon dipattavaksi.

19. Vihaan puolestaan Tuna and Hot Dogs fonttia ja olen vihannut sitä sekä vastaavia lapsesta asti. Jostain syystä se on kuitenkin hyvin suosittu lasten jutuissa. Tämä päätyi tänne faktoihin, kun törmäsin fonttiin editoidessani videoni kuvaketta. En edes tiedä miksi jonkin fontti herättää mussa näin paljon tunteita, mutta en voi sietää sitä.

20. Yksi mun kaikkien aikojen lempikirjoista on Kärpästen herra. Olen lukenut sen muutamaankin kertaan ja näen aina samanlaisia painajaisia lukiessani sitä ja tyypillisesti nään painajaisia todella harvoin. Siitä huolimatta luen sen aina uudestaan, sillä se on vaan niin hyvä.

21. Mulla ja mun siskolla on 4 vuotta ikäeroa, mutta peräkkäiset syntymäpäivät. Huomenna siis juhlitaan mun siskoni synttäreitä! Oma syntymäpäivä ei sinänsä koskaan ole tuntunut "vain omalta päivältä" sillä seuraavana päivänä on oman siskon "oma päivä". Pienenä synttäreitäkin juhlittiin aina yhdessä. Ei se mitenkään negatiivisesti (ainakaan minuun ahah) ole vaikuttanut, mutta synttärit on mulle ollut aina semmoinen minun ja siskon juhla, ei minun oma.

Sara V 21 V 2 Oli todella hauska käydä läpi vanhoja kuvia tätä postausta varten. Olin käynyt samana päivänä kampaajalla siistimässä mun otsatukan ja totesin, että olisin vaan voinut viedä kampaajalle kuvan vuodelta 2000-2004 ja sanoa, että anna mulle tää sama tukka. Mulla on nyt nimittäin ihan samat hiukset kuin tuolloinkin. Ihailin myös mun teddy duffelia sekä  punaisia gingham housuja. Head to toe red on ollut mun vakituinen asuvalinta ja pitsisukat sandaaleissa on myös ollut osa tyyliäni aina. Vaikka kaikkea on kokeiltu, niin ilmeisesti olen nyt 21-vuotiaana päätynyt hiuksissani ja vaatteissani samaan tyyliin kuin yli 15 vuotta sitten.

Toivottavasti tykkäsitte näistä pienistä random faktoista ja opitte jotain uutta! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan