Slider

Pitkän tähtäimen unelmat

maanantai 14. toukokuuta 2018

Meistä jokaisella on varmasti jotain asioita, joista olemme haaveilleet jo pitkään, tai asioita, joita haaveilemme joskus tulevaisuudessa saavuttavamme. Mä olen ihminen, joka tyypillisesti tahtoo suunnitella etukäteen kaikki minuuttinsa seuraavan viiden vuoden ajalle. Sen tähden ajattelin tässä postauksessa esitellä muutamia mun pidemmän tähtäimen unelmia.

Jack Wills farkkuhaalari ja t-paita, pomp pom ponnari
T-shirt & Dungarees - Jack Wills
Isomman asunnon ostaminen
En ole edes ensimmäiseen muuttanut, mutta silti toiveissa on jo joskus isomman asunnon ostaminen. Ensimmäisessä asunnossani tulen asumaan ainakin opiskelujeni ajan ja todennäköisesti vähän pidempään. Tämäkin unelma siis sijoittuu todennäköisesti ehkä noin kymmenen vuoden päähän. Mun asunto on kyllä todella söpö, mutta ei sen kokoinen, että siinä koko elämäni asustaisin. Olisi kiva jos seuraavan asunnon ostaessani voisin kuitenkin säilyttää nykyisen asunnon ja pitää sitä vuokralla.

Omakotitalo
Olen koko elämäni omakotitalossa asunut ja olen omakotitalosta varmaankin koko elämäni haaveillut. Jo lapsena haaveeni oli rakennuttaa oma taloni, tosin silloin haaveilin rakentavani siihen erilaisia liukumäkiä ja vekkulamaisia huoneita. Nykyisissä haaveissa talo näyttää ehkä hieman erilaiselta, mutta todennäköisesti kyseessä olisi silti itse suunnittelemani talo. Olisi ihana ostaa joku vanha talo narisevine lankkuineen, mutta mulla on niin paljon tarkkoja ajatuksia siitä, mitä talooni tahtoisin. Ensinnäkin tahtoisin taloon useamman ikkuna-istuimen, vähintään yhdet portaat, kuistille kulkevat lasiset tuplaovet,  ainakin yksi kylpyhuone, jossa on kylpyamme sekä kaksi käsienpesuallasta, vaatehuone on must... näitä elementtejä tosiaan löytyy aika reilusti. Sitten vielä kun mielessä on tietyntyyliset ikkunat, ovet, listat sekä muut. 

Jack Wills farkkuhaalari ja t-paita, pomp pom ponnari-6
Ulkomailla asuminen
Tämä on semmoinen haave, joka on ollut mielessä jo pitkään. Harkitsin lukiossa vaihtoon lähtöä, mutta kuulin niin paljon kauhutarinoita ja huonoja kokemuksia lukioaikaisesta vaihdosta, että en sitten lähtenyt. Tahtoisin kuitenkin jossain vaiheessa kokeilla sitä ulkomailla asumista ja yliopistovaihto voisi olla mulle se juttu. En ole vielä päättänyt asian suhteen mitään, mutta sitä ainakin harkitsen vakavasti.

Saaristossa asuminen
Saaristossa asumisesta olen haaveillut myöskin aivan pienestä pitäen. Ensimmäisenä unelmaa innoitti varmaankin Saariston lapset ja sittemmin reissumme Högsåran tuttaviemme mökille. Vaikka reissusta taitaa tulla jo yli 10 vuotta, niin Högsåra on painautunut mieleeni ja tehnyt minuun aikamoisen vaikutuksen. Kesämökki saaristosta olisi ihana, mutta tahtoisin myös joskus asua ainakin yhden kokonaisen vuoden saaristossa. Saaressa asuminen olisi erittäin kiinnostavaa, mutta ihan pelkästään saaristokin olisi etenkin syksyllä ja talvella varmasti aika erilainen elinkokemus. Muistan myös vuosia sitten kuulleeni radiossa juttua pariskunnasta, jotka muuttivat vuodeksi saareen. He taisivat olla jonkinlaisia taiteilijoita, niin että kyseessä oli ikään kuin retriitti, mutta tuo sai minut todella harkitsemaan vuotta saaressa/saaristossa.

Jack Wills farkkuhaalari ja t-paita, pomp pom ponnari-3
Lemmikkejä
Olen aina tykännyt lemmikeistä kamalasti, ja näen useamman juoksentelevan siellä haaveitteni omakotitalossa. Ihan ensimmäiseksi tahtoisin kuitenkin koiran, tarkemmin sanottuna Chihuahuan. Chihua olen toivonut siitä asti, kun 3 tai 4 vuotiaana sain perhepäivähoitajaltani julisteen, jossa oli chihu. Myös ensimmäinen Nintendogs koirani oli vaalea lyhytkarvainen chihu nimeltä Tryffeli. Olin oikeasti todella kiintynyt tuohon kuvitteelliseen koiraan ja ajattelin nimetä ensimmäisen Chihuahuani hänen mukaansa. Tryffelin toivoisin voivani ostaa jo ehkä opiskelujen aikana, mutta myöhemmin isommassa talossa olisi haaveissa myös pari vähän isompaa koiraa, kuten English Springer Spaniel tai Kooikerhondje, sekä ehkä toinen chihu kaveri ja pari kissaa. Mun mielestäni Fleur de Forcen lemmikit ja Emma Hillin koirat on aika squad goals.

Vanhojen harrastusten jatkaminen
Tanssin yläasteella balettia, mutta lopetin lukiossa ajanpuutteen takia. Aikuisryhmän treenit olivat aina todella myöhään illalla ja koulu alkoi aikaisin seuraavana päivänä. Olen kuitenkin jäänyt jossain määrin kaipaamaan balettia ja toistan harjoituksia vieläkin lähes päivittäin kun teen jotain paikoillani. Olisikin ihana aloittaa baletti vielä jossain vaiheessa uudestaan, kun elämäntilanne sallii taas säännöllisemmät harrastukset. Toinen harrastus jota olen jäänyt kaipaamaan on ratsastaminen. Ratsastin pienempänä vuoden, kunnes sain niveltulehduksen ja jouduin kaikki harrastukseni lopettamaan. Tulen kuitenkin vähän heppaperheestä ja tallilla on tullut käytyä pari kertaa vuodessa ratsastelemassa ja silittelemässä hevosia. Ratsastus-harrastuksenkin toivoisin voivani kuitenkin aloittaa vielä uudestaan, ehkä tämänkin sitten yliopiston jälkeen, kun aikaa on ehkä enemmän. Partio on myös semmoinen, jota harrastin hyvin pitkään. Toisinaan olen miettinyt partioonkin palaamista vetäjänä, mutta baletti ja ratsastus on niitä vähän voimakkaampia haaveita.

Jack Wills farkkuhaalari ja t-paita, pomp pom ponnari-3
Chanel Boy
Chanelin laukuista Boy on suosikkini ja pidän siitä jopa klassista 2.55 -laukkua enemmän. Tuo Boy on kyllä mulle semmonen unelmien laukku. Haluan laukun Caviar-nahassa, kultaisin metalliosin ja joko klassisena mustana tai jossain punaisen sävyssä. Esimerkiksi crimson tai ruby olisivat upeita punaisen sävyjä tai sitten ihan vaaleanpunainen. Toki muitakin laukkuja on toiveissa ja muita pienempiä juttuja kuten Burberryn duffeli, mutta tuo Chanel Boy on se ultimate luxury item mulle.

Tarinan kirjoittaminen
Mun unelma-ammattini oli vuosien ajan kirjailija. Kirjoittelin lapsena kaikki vihkot täyteen tarinoita ja mun äikän tarinat oli aina paljon pidempiä kuin olisi pitänyt olla. Mulle tupsahtelee vieläkin kaikenlaisia ideoita tarinoita mieleen, jotka tahtoisin vielä joku päivä kirjoittaa. En tavoittele sitä, että mitään mun kirjoituksia julkaistaisiin, vaan mun tavoite on ihan vaan kirjoittaa joku mun tarinoista omaksi ilokseni. Se on ollut niin pitkään mun tavoitteena, että saisin jonkun mun pidemmän tarinan valmiiksi. Kokonaisen tarinan kirjoittaminen vaan vaatii kamalasti töitä ja sitä, että ihan oikeasti vaan istuu alas ja kirjoittaa. Toistaiseksi näin ei vaan ole tunnut tehtyä. Ehkä vielä eläkepäivilläni saisin jonkun ideoistani kasattua kokoon!

Jack Wills farkkuhaalari ja t-paita, pomp pom ponnari-2 Käsityötaitojen kehittäminen
Olen aika taitava neulomaan, sillä osaan niin norjalaisen kuin kaikenlaiset palmikot ja pallurat. Villapaitoja olen neulonut pari erilaista ja sukkia aivan tavattomasti. Pidin lapsena ompelemisesta todella paljon, mutta mulla oli aina pulaa kankaista ja kaavoista, enkä oikein tiennyt mitä ommella. Saumuria en omistanut ja sillä saa aina nätimpää jälkeä, kuin tavallisella ompelukoneella. Tahtoisin kuitenkin käydä vaikka jossain ompelukursseilla, joissa opittaisiin taas ihan kunnolla käyttämään ompelukonetta ja saumuria, sekä myös ehkä itse suunnittelemaan kaavoja. Olisi niin mahtavaa pystyä itse ompelemaan omia vaatteitaan! Toinen taito, jonka tahtoisin ehdottomasti opetella on pitsin nyplääminen. Myöskin ristipistotöitä tahdoisin osata tehdä. Kehikkoni kanssa voisin teeskennellä eläväni Jane Austenin romaanissa. Käsityötaitojen kehittäminen ei todellakaan ole mikään hankala unelma, mutta tahtoisin oppia nämä kaikki taidot hyvin ja mieluiten käydä jossain kursseilla. Toistaiseksi en ole kuitenkin löytänyt aikaa käsityökursseille. Tosin neulomaankin opettelin itse kokeilemisen ja virheiden kautta, joten ehkä täytyisi vaan lähteä yrittämään.

Mitkä on teidän pitkän tähtäimen unelmat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan